A. GENEL OLARAK
İcra ve iflâs takibi yürütülürken
birçok icra takip işlemi yapılır. Yapılan bu işlemlerin yanlış olduğunu iddia
eden kişi şikayet yoluna başvurabilir.
![]() |
İcra Hukukunda Şikayet |
B. ŞİKÂYETİN KONUSU
Şikâyetin konusu icra ve iflas
dairesi tarafından yapılan işlemlerdir. İcra organlarının yapması gereken
işlemi yapmaması da şikayet konusu olabilir. Yaptığı işlemlere karşı şikayet
yoluna gidilebilecek organlar şunlardır:
İflâs
Bürosu
İflas
idaresi
Birinci
Alacaklılar Toplantısı
İkinci
Alacaklılar Toplantısı
Konkordato
komiseri
C. ŞİKÂYET SEBEPLERİ
1.İşlemin
Kanuna Aykırı Olması
Bir kanun hükmünün hiç
uygulanmaması veya yanlış uygulanmasıdır. Bu sebep, genel şikâyet sebebidir.
Örneğin icra takibi
kesinleştikten sonra, alacaklının haciz talebi üzerine icra müdürü en geç üç
gün içinde haciz işlemlerini başlatmak zorundadır. Eğer haciz talebine rağmen
icra müdürü haciz işlemlerini başlatmazsa, alacaklı şikayet yoluna
başvurabilir. İcra müdürü talep
olmaksızın hacizli malların satışını yapmışsa, kanuna aykırılık sebebiyle
şikayet yoluna gidilebilir.
2.İşlemin
Hadiseye (Olaya) Uygun Olmaması:
Kanun bazı durumlarda işlemin
nasıl yapılacağı konusunda icra müdürüne takdir yetkisi tanımıştır. Takdir
yetkisi yanlış kullanılmış ise, işlemin somut olaya uygun olmaması söz konusu
olur.
Örneğin; ücret haczinde, icra
müdürü borçlunun ücretini haczettiğinde haczedilen miktardan geri kalan miktar
borçlu ve ailesinin geçinmesi için yeterli olmazsa işlem hadiseye uygun
değildir iddiası ile bu işlemin şikâyet yolu ile düzeltilmesi istenebilir.
3.Bir
Hakkın Yerine Getirilmemesi:
İcra müdürünün görevi dâhilinde
olan bir işi yapmayı reddetmesi
halidir.
Örneğin, kanunda belirtilen
şartlar gerçekleştirilmiş olmasına rağmen, icra müdürü, alacaklının takip
talebini kabul etmezse bir hakkın yerine getirilmemesi söz konusu olacaktır ve
alacaklı şikayet yoluyla icra mahkemesine başvurabilecektir.
4.Bir
Hakkın Sebepsiz Olarak Sürüncemede Bırakılması
İcra müdürünün yapmak zorunda
olduğu bir işlemi, kanunda öngörülen süre içinde veya kanunda süre öngörülmemiş
ise uygun bir sürede, haklı bir sebep olmaksızın yapmamasıdır.
Örneğin takip talebini alan icra müdürü
3 gün içinde bir ödeme emri düzenleyip borçluya göndermek zorundadır, bu
zorunluluğa rağmen icra müdürü hiçbir işlem yapmamışsa bir hakkın sebepsiz
sürüncemede bırakılması sebebiyle şikayet yolu açıktır.
D. ŞİKÂYETİN TARAFLARI
Şikâyet bir dava değildir. Şikayette,
şikayet eden ve şikayet olunan vardır.
1.Şikâyet
Eden
İcra müdürünün bir işleminden
olumsuz etkilendiğini ileri süren herkes şikâyette bulunabilir.
2.Şikâyet
Edilen
Şikâyet edilen, yapılan işlem
lehine olan taraftır. Zira icra veya iflas organının yapılan işlemden herhangi
bir menfaat sağlaması söz konusu değildir.
E. ŞİKÂYETİN SÜRESİ
Şikâyet süresi kural olarak 7
gündür. Şikâyet süresi şikâyet edenin şikâyet konusu işlemi öğrendiği günden
itibaren başlar. Şikâyet süresi hak
düşürücü niteliktedir. Sürenin zamanaşımı değil de, hak düşürücü
nitelikte olması, bu sürenin icra mahkemesi tarafından kendiliğinden dikkate
alınması sonucunu doğurur.
Şikâyetin süreye tabi olmadığı
iki önemli istisna vardır:
a- Bir hakkın yerine getirilmemesinden veya sebepsiz sürüncemede bırakılmasından dolayı her zaman şikâyet
olunabilir (Şikâyet sebeplerinden 3. ve 4. sebepler).
b- İcra veya iflas organının kamu düzenine aykırı olan işlemlerine
karşı da süresiz şikâyet yoluna gidilebilir.
İşlemin kamu düzenine aykırı olması şikayet sebebi olarak kanunda
düzenlenmemiştir.
F. ŞİKÂYET USULÜ
Şikâyet icra mahkemesine yapılır Şikâyet icra
dairesine yapılamaz, yapılırsa hukuki sonuç doğmaz. Şikâyet icra mahkemesi tarafından
incelenip karara bağlanır.
İcra mahkemesi şikâyete konu
işlemi yapan icra
dairesinden açıklama isteyebilir. Şikâyeti incelemek için duruşma
yapıp yapmamaya karar verebilir.
İcra mahkemesi şikâyet edenin
bildirdiği sebeplerle bağlı değildir; işlemin tamamını inceler başka kanuna
aykırılık sebepleri görürse işlemi iptal edebilir veya düzeltebilir.
Şikâyet kendiliğinden icrayı durdurmaz. İcra mahkemesi gerekli
görürse icranın geri bırakılmasına karar verebilir.
G. ŞİKÂYETİN SONUÇLARI
İcra mahkemesi şikayet üzerine
iki şekilde karar verebilir. Şikayetin kabulüne veya reddine.
1-Şikâyetin Reddi: Şikâyet süresi içinde
yapılmamışsa veya şikâyet sebepleri yerinde görülmezse icra mahkemesi şikâyeti
reddeder.
2- Şikâyetin Kabulü: İcra mahkemesi şikâyet
sebeplerini yerinde bulur ve şikayet süresi içinde yapılırsa kabul edilir. İcra
mahkemesi şikâyeti kabul ederse, şikâyet sebeplerine göre üç şekilde karar
verebilir.
a- Şikâyet konusu işlemin iptal edilmesi: Şikayet konusu işlemin
düzeltilmesi mümkün değilse, icra mahkemesi şikayet konusu işlemi iptal eder. Bu
durumda şikâyet konusu işlem baştan itibaren iptal edilmiş olur ve bu işleme
dayanılarak yapılan diğer işlemler de iptal edilmiş olur.
Örneğin borçluya ödeme emri
gönderilmeden haciz yapılmış ve bu hacze dayanılarak satış yapılmışsa, işlemin
düzeltilmesi mümkün değildir. İcra mahkemesi haciz işleminin iptaline ve hacze
dayanılarak yapılmış olan satış işleminin de iptaline karar verecektir.
b- Şikâyet konusu işlemin düzeltilmesi: Yapılan işlemin düzeltilmesi
mümkün ise, icra mahkemesi, icra dairesinin yapmış olduğu işlemi düzeltebilir. İcra
mahkemesinin şikâyet konusu işlemin düzeltilmesi hakkındaki kararı verildiği
andan itibaren sonuç doğurur, geçmişe etkili değildir.
c- İcra müdürünün sebepsiz olarak yapmadığı veya geciktirdiği
işlemlerin yapılmasını emretmek: İcra mahkemesi, icra müdürünün bir işlemi sebepsiz olarak yapmadığını
veya sürüncemede bıraktığını tespit ederse, icra müdürüne söz konusu işlemi
yapmasını emreder.
Örneğin takip talebini alan icra
müdürü borçluya ödeme emri göndermemişse, icra mahkemesi icra müdürüne ödeme
emrinin gönderilmesi talimatını verecektir. Ancak icra mahkemesi, icra
müdürünün yerine geçerek söz konusu işlemi bizzat kendisi yapamaz.
Yorumlar
Yorum Gönder